Q&A

Spørsmål og Svar

Denne siden vil vi kontinuerlig oppdateres med de vanligste spørsmålene vi får fra beboerne, og svarene vi gir. Med andre ord er dette en lur plass å begynne om det er noe du lurer på.

ELBIL lading i Furåsen borettslag

Vi har nå totalt 8 ladestasjoner på fellesområdet der en kan lade.ved hjelp av Bilkraft. Så langt er erfaringene gode.
Det er fortsatt god kapasitet på ladetid og styret følger med på om det er tilstrekkelig kapasitet. Det foreligger ingen konkrete planer om å utvide tjenesten pr dags dato.
Prisen er fortsatt kr 1,60 pr kilowatt, styret ser ingen grunn til å justere den.

De som har fått nye garasjer har mulighet til å lade i garasjen, dette forutsetter installasjon av en ladestasjon Mode 3. Disse tilbys av flere leverandører og er et krav dersom en skal lade elbil på en kurs som er større enn 10 ampere.
Garasjene er utstyrt med 16 ampere kurssikringer og faller dermed inn under dette kravet. Ladestasjonene blir stadig smartere og gir muligheter for å styre ladestrøm og når det skal lades, dette blir mer og mer aktuelt når der kommer effekttariffer på strøm om få år.
Prisen er kr 1,60 pr kilowatt, og vil holdes lik den vi har på lagets felles ladestasjoner.
Ta kontakt med styret før dere monterer ladestasjon i garasjen, slik at vi vet når vi skal starte avregning på minusmåler som er montert i sikringsskapet. Det er også viktig at styret mottar en kopi av samsvarserklæringen dere mottar fra installatør, dette er en del av lagets dokumentasjon og internkontroll.
Første avregning for årets tre første kvartal blir i oktober 2020, og vil deretter avregnes kvartalsvis.

Lading i gamle garasjer er forbudt!! Anlegget er ikke dimensjonert/egnet for den typen belastning over tid. Kurssikringene er også over 10A, det vil si at det ikke er lov iht dagens forskrifter.
Det forekommer lading, det vet vi med stor sikkerhet. Styret har verken kapasitet eller motivasjon til å jakte hvem dette er.
Vi er alle voksne mennesker og skal forholde oss til at det ikke er tillatt.

Avsluttningsvis legger vi til at det er styrets ansvar å påse at elbil lading foregår på en trygg måte, dersom ulovlig lading ikke opphører ser vi oss nødt til å fjerne stikkontakter i garasjene som en konsekvens.
Elbil er et flott og miljøvennlig alternativ, la oss sørge for at vi kan lade på en trygg og fornuftig måte, slik at vi unngår skader på egen og naboens eiendeler.

Styret ønske alle andelseiere god lading, og grønt ansvarsbevisst bilhold.

Les mer om elbillading på DSB sine nettsider.:
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Landeanlegg i Furåsen borettslag

Merk: BKK har satt opp bruksanvisning slik at det skal bli enklere for beboere og jester av beboere forstå hvordan man starter og stopper lading og at man må benytte Bilkraft appen. Innstrukser er plassert på ladere.

For å få tilgang til tjenesten er det noen enkle steg du må gjennom:

Android: https://play.google.com/store/...

Apple: https://apps.apple.com/no/app/...

Du trenger en brukerkonto i Bilkraft appen. Hvis du ikke allerede har registrert deg i Bilkraft, last ned appen og opprett en brukerkonto og legg inn betalingskort.

Her er en link til en video som viser hvordan man registrerer seg:

Du kan starte lading med Bilkraft appen på mobil, eller bruke en ladebrikke som du har registrert i Bilkraft.

Finn laderen i Bilkraftappen, laderne er merket med et nummer som du får opp i appen. Trykk på start lading. Pris for lading står i appen.

Du stopper lading via app eller ladebrikken. Du får en kvittering som viser hvor mye energi du har fått levert til bilen og hva du har betalt.

Stasjonene er merket slik:

Øvre del fra venstre
Plass 1 EC022442
Plass 2 EC022491
Plass 3 EC021964
Plass 4 EC025973

Nedre del fra venstre
Plass 1 EC025841
Plass 2 EC025940
Plass 3 EC022269
Plass 4 EC025957

Prisen blir i første omgang kr 1.60 Les mer under BKK

God lading

Dyrehold i borettslaget

Ønsker du dyrehold i borettslaget, kan du søke styret om dette. Søknaden finner du under dokumneter på vedtekstsiden.

Har du spørsmål ang. kabel-tv eller bredbånd

Alle hevendelser ang. kabel-tv eller bredbånd rettest til CANAL DIGITAL AS

Du når dem på tlf 67106090 eller 06090. Eller send en henvendelse elektronisk på https://kabel.canaldigital.no/hjelp/

Hvor finner jeg fargekoder for maling

Har du behov for maling kjøpe inn maling til vegger eller karmer finner du fargekodene under:

Fra 2010 er fargekonseptet i Furåsen borettslag slik (dette er fargekode fra Jotun);

  • • på de mørkegrå byggene - Labrador
  • • på de lysere grå byggene - Kontur
  • • stafasjefarge (vinduer og altandører) – Frostrøyk

Jotun Standard

1434 Labrador – NCS kode S7502-Y

1378 Kontur – NCS kode 4202-Y11R

1376 Frostrøyk – NCS kode 1002-Y24R

Jeg finner ikke svar på det jeg leter etter

Vi oppdaterer spørsmål og svar delen av nettsiden fortløpende. Har vi ikke besvart spørsmålet ditt, ber vi deg ta kontakt.

Oppdatert kontaktinformasjon finner du på kontaktsiden.

Problemer med bredbånd eller tv-signal

Har du problemer med tregt nett eller svake tv-signal kan du se etter driftsmeldinger her https://www.telenor.no/privat/minesider/open/driftsmelding/driftsmeldinger.cms

Utbygging av blindkjeller

Borettslaget fraskriver seg ethvert ansvar for de utbygde blindkjellerne. Alt ansvar for vedlikehold på kjeller/grunnmur bæres av andelseier.

Borettslaget går ut fra at blindkjellerne er fagmessig oppført og byggeanmeldt, og at de ikke påfører den opprinnelige bygningsmassen skader.

Hvis det skulle oppstå skader på den opprinnelige bygningsmassen som følge av dårlig vedlikehold eller ikke fagmessig oppføring, må andelseier bærer kostnadene til utbedring.

Vil borettslaget dekke utgifter til maling utennom fastsatt malingsperiode?

Styret har vedtatt 05.08.2019 at borettslaget skal følge de retningslinjer som det alltid har blitt gjort vedrørende hvem som skal betale for maling som går utenfor hovedintervallene for maling. All vedlikehold med maling utenom de periodene borettslaget bestemmer seg for skal betales for av andelseierne selv.

Finner du ikke spørsmålet eller svaret du leter etter? Vi oppdaterer FAQ kontinuerlig med nye svar. Så send oss gjerne en e-post eller melding med hva du lurer på. Du finner kontakt detaljer her.